کافه کتاب

محفل اندیشه‌ورزی‌های دوستانه

کافه کتاب

محفل اندیشه‌ورزی‌های دوستانه

خردادماهِ سال ۹۴ بود که اولین جلسه‌ی کافه کتاب به پیشنهادِ دکتر بشیر سجاد برگزار شد. یک جلسه‌ی دوستانه که گرداننده و ارایه‌دهنده‌اش خود دکتر سجاد بود و شرکت‌کننده‌هاش بچه‌های کامپیوتر ورودی ۹۲. با همتِ تعدادی از بچه‌ها که پیگیر و علاقه‌مند به ادامه‌ی جلسات بودن، کافه کتاب هنوز پابرجاست و برگزار میشه.

 هدفِ کلی پرداختن به مسائلی (اجتماعی، سیاسی، مذهبی، فرهنگی، روانشناسی، اخلاقی، ادبی، علمی و ...) بوده که به خاطرِ مشغله یا دلایلِ دیگه بهشون کم‌توجه هستیم. بعلاوه بحث، گفت‌و‌گو و اندیشه‌ورزی پیرامونِ اون مسائل در جهتِ افزایشِ آگاهی! 

روندِ کلیِ قضیه هم اینجوریه که هر وقت کسی درباره‌ی موضوعی مطالعه‌ای انجام داد که به نظرش دونستنِ اون برای بقیه هم مفیده، پیشنهادِ برگزاریِ جلسه رو میده و بعد از انجامِ هماهنگی‌های اولیه، زمانی مناسب برای جلسه تنظیم میشه و به اطلاعِ بقیه‌ی دوستان هم میرسه که اگه تمایل داشتن در جلسه شرکت کنن.

خودِ جلسه هم اینجوری برگزار میشه که ارایه‌دهنده شروع به ارایه‌ی مطلبی (معمولا کتاب) که درموردش مطالعه داشته می‌کنه و همه‌ی کسایی که تو جلسه حضور دارن (حتی خود ارایه‌دهنده) می‌تونن پرسش‌ها و یا نقدهایی رو مطرح کنن که در جمع به بحث گذاشته بشه.

از اونجایی که هدف بیشتر افزایشِ آگاهی، پیدایش زمینه‌های تفکر پیرامونِ اون مسئله و همینطور علاقه‌مند شدن افراد برای مطالعه‌ی کتاب در صورت مفید دیدنش هست، جلسه‌ها الزاما نتیجه‌گیریِ خاصی نداره و صرفا می‌تونه تشویق‌کننده‌ی شرکت‌کننده‌ها برای پیگیری بیشترِ اون موضوع در آینده باشه. ممکنه بنا به درخواست و علاقه‌ی دوستانِ حاضر در جلسه، بحث بیش از یک جلسه به درازا بکشه!

جمعِ جلسه‌ها دوستانه است و همه‌ی افرادِ علاقه‌مند به موضوعات می‌تونن در جلسه‌ها شرکت کنن و یا اگه تمایل داشته باشن موضوعی رو ارائه بدن :)